Educația deschisă este filozofia prin care oamenii ar putea produce, împărtăși și construi pe baza cunoștințelor și a unui mod de a desfășura educație folosind tehnologii digitale.

Educația deschisă este o mișcare educațională fondată pe deschidere , cu conexiuni cu alte mișcări educaționale, cum ar fi pedagogia critică și cu o atitudine educațională care favorizează extinderea participării și incluziunii în societate. Educația deschisă extinde accesul la învățarea și formarea oferite în mod tradițional prin sistemele de educație formale și este de obicei (dar nu neapărat) oferită prin educație online și la distanță. Calificativul „deschis” se referă la eliminarea barierelor care pot împiedica atât oportunitățile, cât și recunoașterea participării la învățarea bazată pe instituție. Un aspect al educației de deschidere sau „deschidere” este dezvoltarea și adoptarea resurse educaționale deschise în sprijinul open educational practici.

Un exemplu de practică instituțională în conformitate cu educația deschisă ar fi reducerea barierelor de intrare, de exemplu, eliminarea cerințelor de admitere academică. Universitățile care urmează astfel de practici includ Open University din Marea Britanie, Universitatea Athabasca și Thompson Rivers University, Open Learning din Canada și Open_University of Catalonia, în Spania, printre multe altele (vezi lista completă aici). Cursuri online masiv deschise (MOOC) și OpenCourseWare sunt printre cele mai recente și vizibile abordări de deschidere educație, adoptată de universitățile din întreaga lume. Deși multe MOOC-uri au înscrierea gratuită, costurile de obținere a unei certificări pot fi o barieră. Multe institute de învățământ deschise oferă scheme de certificare gratuite acreditate de organizații precum UKAS în Marea Britanie și ANAB în Statele Unite; alții oferă o insignă digitală.
Cea mai recentă apariție a educației deschise este legată de capacitatea de a partaja resurse pe web la un cost mic în comparație cu distribuirea de materiale cu drepturi de copiere comune în învățământul superior. Exemple timpurii în acest sens sunt programul OpenCourseWare, creat în 2002 de Massachusetts Institute of Technology (MIT), care a fost urmat de peste 200 de universități și organizații, și Connexions, stabilit la Rice University în 1999, care s-a transformat în OpenStax. Similar cu Declarația de la Berlin privind accesul deschis la cunoaștere în științe și științe umaniste din mișcarea Open Access , sunt scopurile și intențiile din educația deschisă specificate în Cape Town Open Education Declaration. MOOC este o formă mai recentă de curs online bazată pe principiile deschiderii, care a primit o atenție din ce în ce mai mare de la începutul anilor 2010, exemplificată de platforme online precum edX, Coursera și Udacity.

Caracteristici comune ale educației deschise

Educația deschisă este adesea considerată un bun fără echivoc, parte a unei mișcări mai mari de deschidere în societate (adică cunoștințe deschise, guvernare deschisă, acces deschis, date deschise, sursă deschisă și cultură deschisă). Cu toate acestea, au fost dezvoltate, de asemenea, abordări critice ale educației deschise care subliniază perspective diferite și necesitatea unei examinări nuanțate a contextelor de deschidere, un accent pe problemele de participare, putere și justiție socială, o trecere dincolo de binarele deschise și închise. precum și examinarea relațiilor dintre forme formale, non-formale și informale de educație deschisă și relațiile dintre profesori și cursanți. Deschiderea în educație este considerată atât un termen ușor de înțeles, cât și un termen contestat, cu mai multe straturi și dimensiuni.
Poate fi caracterizat ca un adaptativ, flexibil și în evoluție concept. Susținătorii deschiderii în educație susțin că pentru a realiza pe deplin beneficiile educației deschise, este nevoie să ne concentrăm pe practici educaționale deschise (OEP).

Caracteristicile comune ale educației deschise în practică încearcă să creeze oportunități pentru ca elevii/ studenții să:

  • accesați educație, resurse educaționale deschise, manuale deschise și burse deschise
  • colaborează cu alții, peste granițele instituțiilor, sistemelor instituționale și locațiilor geografice
  • creați și co-creați cunoștințe în mod deschis
  • integrați practici de învățare formale și informale, rețele și identități

Bazele teoretice ale educației deschise

„Conceptualizările inițiale ale educației deschise au fost caracterizate de studiu independent, în care cursanții sunt independenți de timp și spațiu prin învățarea asincronă, dar și independenți în dezvoltarea propriilor strategii și practici de învățare, concentrate pe învățarea personalizată și pe autonomia și agenția elevului.”

Tehnologie utilizată

Deoarece educația deschisă are loc de obicei la un moment și un loc diferit pentru majoritatea indivizilor din întreaga lume, anumite tehnologii trebuie utilizate pentru a îmbunătăți programul. Aceste tehnologii sunt în principal online și servesc o varietate de scopuri. Site-urile web și alte instruiri bazate pe computer pot fi utilizate pentru a furniza note de curs, evaluări și alte materiale de curs. Sunt furnizate videoclipuri și includ vorbitori, evenimente de clasă, discuții pe subiecte și interviuri ale facultății. YouTube și iTunesU sunt adesea folosite în acest scop. Studenții pot interacționa prin conferințe pe computer folosind Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, Skype și altele, precum și prin e-mail, grupuri de studiu online sau adnotări pe site-urile de marcaje sociale. Alte conținuturi ale cursului pot fi furnizate sub formă de înregistrări, fișiere pdf și materiale tipărite.

Resurse educaționale deschise (OER)

Educația deschisă se bazează pe Resurse educaționale deschise (OER) cuprinse sau învățarea, predarea , și surse de cercetare. Cu educația deschisă, costurile manualelor, care au crescut de trei ori mai mult decât rata inflației timp de mulți ani, nu trebuie să împiedice educația.

OER poate rezolva această problemă, deoarece materialele sunt gratuite online și economice în formă tipărită. Resursele destinate achiziționării de manuale pot fi redirecționate către tehnologie, îmbunătățirea mijlocului de instrucțiuni și reducerea datoriilor. Studiile de cercetare au arătat, de asemenea, că mulți studenți învață mai mult datorită accesului lor la materiale de calitate. De asemenea, tehnologia are potențiale nelimitate în creșterea predării și învățării la un nivel superior.

Software open source în educație

Software open source și Open Education

Mai mult software open source este aplicat în industria educației. Nu este o surpriză, deoarece avantajele sale specifice îl fac extrem de atractiv pentru instituții de învățământ precum școli și universități.

Software-ul open source este un tip de software al cărui cod este disponibil publicului. Transparența codului sursă aduce avantaje foarte specifice. De la flexibilitate la puterea comunității din spatele fiecărui proiect open source, software-ul open source a fost aplicat în toate industriile.

Educația este una dintre cele mai întârziate industrii când vine vorba de digitalizare. Mai puțin de 4% din cheltuielile totale sunt alocate cheltuielilor digitale. În plus, educația în ansamblu nu se bazează pe suficient capital privat pentru a finanța transformarea digitală.

Beneficiile tehnologiei open source pentru instituțiile de învățământ superior

  • 1) Flexibilitate

    O mare provocare pe care o au universitățile atunci când vine vorba de transformarea digitală este complexitatea și unicitatea sistemelor lor. Din punct de vedere tehnologic, acest lucru îngreunează universitățile să adopte tehnologii care nu sunt construite având în vedere cerințele lor specifice.
    În plus, aproape 70% dintre angajații din sectorul public consideră că competențele lor digitale sunt mai slabe decât cele ale colegilor lor din sectorul privat, ceea ce îi face mai greu să se adapteze la sisteme complet noi.
    Deoarece software-ul open source este liber de inspectat și utilizat, acesta poate fi, de asemenea, modificat cu ușurință pentru a se potrivi exact cu nevoile utilizatorilor săi. Acest lucru este adesea de o importanță critică pentru universitățile a căror infrastructură IT complexă necesită un nivel ridicat de flexibilitate atunci când adaugă noi soluții.

  • 2) Securitate

    Software-ul open source are cod disponibil public. Aceasta înseamnă că este disponibil pentru toți să îl vadă și să îl inspecteze.
    Membrii comunității open source intervin apoi cu plăcere în cod și sugerează modificări ale acestuia. De multe ori, sugestiile fac aplicația mai sigură.
    Una peste alta, software-ul open source are întreaga comunitate la spate ca colaboratori.
    În plus, odată cu introducerea GDPR, întreprinderile și universitățile europene au fost nevoite să se adapteze la reglementări mai stricte privind confidențialitatea datelor.
    Tot mai multe companii caută opțiuni de auto-implementare pentru a asigura suveranitatea completă a datelor, facilitând astfel protecția datelor.

  • 3) Eficiența costurilor

    Costul software-ului open source variază, dar este mai ieftin decât software-ul proprietar, ca regulă generală. Utilizatorii optează de obicei pentru încercări gratuite sau instalează versiuni comunitare ale software-ului la îndemână, care este de obicei gratuit. Acest lucru oferă instituțiilor de învățământ superior o bună perspectivă asupra modului în care un anumit software open source s-ar potrivi în infrastructura lor complexă.
    În plus, personalizarea software-ului open source se poate face intern și nu trebuie să fie costisitoare. Pe de altă parte, furnizorii de software proprietar percepe de obicei un plus pentru personalizare.
    Nu în ultimul rând, utilizatorii de software open source evită blocarea furnizorului. Aceasta este o situație în care universitățile devin dependente de un furnizor pentru produse și servicii și nu pot renunța la o înțelegere cu acestea, dar furnizorul poate crește prețul serviciilor lor.

Utilizarea principiilor open source în educație

În multe privințe, lumea open source este similară cu mediul academic. Dezvoltatorii propun cu abnegație modificări ale codului software-ului open source pentru a-l îmbunătăți, la fel cum academicienii își împărtășesc munca cu comunitățile academice, permițând astfel cunoștințelor despre acest subiect să crească.
De aceea, mulți pasionați de open source propun aplicarea principiilor open source în educație. Ce sunt acestea și cum pot profesorii să aducă principii open source în sălile de clasă?

Principii open source care pot fi aplicate în educație

  • Colaborare

    Educația nu mai înseamnă doar că profesorii predau elevii. Pentru a îmbrățișa cu adevărat principiile open source în educație, profesorii ar trebui să accepte faptul că co-creează experiența de învățare cu studenții lor.
    Mai mult, profesorii pot învăța și de la elevii lor, nu numai invers!

  • Transparență

    Transparența software-ului open source contribuie la îmbunătățirea performanței acestuia. La fel, mai multă transparență între profesori, elevi și părinți poate duce la rezultate educaționale mai bune.
    De exemplu, comunicarea clară a așteptărilor la începutul anului școlar este o modalitate excelentă de a reflecta asupra unui principiu open source în educație.</li.

  • Meritocrație

    Acest principiu open source poate prospera cu adevărat în educația online. Există numeroase metode de predare și învățare disponibile în educația digitală. Prin urmare, studenții au la dispoziție mai multe modalități de a inova, de a-și prezenta ideile și de a primi premii pentru ei.
    Prin urmare, profesorii ar trebui să-și încurajeze elevii să își exprime ideile într-o gamă variată și să creeze un mediu sigur și incluziv în care toată lumea poate prospera.

  • Comunitate

    Lumea open source se bazează pe comunitatea open source. Acest principiu este foarte important în educație, deoarece toată lumea are nevoie de o comunitate pentru a reuși.
    Profesorii ar trebui să inspire studenții să dea înapoi comunității academice, iar universitățile ar trebui să promoveze activități care îi fac pe studenți să se simtă ca parte a întregului întreg.

  • Eliberați mai devreme și des

    Acest principiu open source se referă la practica de a crea o buclă de feedback strânsă între dezvoltatorii și utilizatorii software-ului. În educație, se traduce prin feedback continuu care îi ajută pe elevi să îmbunătățească fiecare pas. De asemenea, reprezintă comunicarea frecventă între toate părțile implicate în procesul educațional cu scopul de a-l îmbunătăți.

Educație deschisă. Bunuri publice digitale și Comune digitală

Educaţie. Soluții Cu Sursă Deschisă