Rețeaua de căi ferate din China este în creștere și presupune conectarea tuturor orașelor cu o populație de peste 500 de mii de locuitori cu linii de cale ferată de mare viteză.
Viteza materialului rulant este, de asemenea, în creștere, făcând din factorul uman cea mai slabă verigă.
Protocolul de gestionare a datelor pentru implementarea algoritmilor AI pe calea ferată din China a fost introdus de operatorul rețelei feroviare naționale, compania de stat chineză China State Railway Group, în 2022. Accesul la date trebuia limitat și protejat de interferențele și scurgerile terților. Algoritmii de control au fost testați de oameni și abia după aceea au fost implementați. Testarea la scară largă a început în 2023. Rezultatul a fost uluitor – calea ferată a început să funcționeze chiar mai bine decât cea nouă (imediat după ce tronsoanele și trenurile au fost puse în funcțiune).
Senzorii sunt instalați pe infrastructură, pe roți, pe mașini, pentru a ține cont de vibrații, accelerații și amplitudini, și asta ca să nu mai vorbim de automatizarea convențională a semnalizării. Volumul de date colectate pentru analiză a ajuns la 200 de terabytes, iar acestea nu sunt imagini sau videoclipuri, ci state obișnuite de registru. O persoană și oricât de mare ar fi o echipă ar putea procesa rapid un asemenea volum de informații. Toate acestea sunt date pe 45 de mii de km de piste – aceasta este mai lungă decât ecuatorul Pământului. Nu există suficientă forță de muncă pentru a deservi toate acestea.
Sistemul de inteligență artificială de la Beijing procesează cantități masive de date din toată țara în timp real și poate alerta echipajele de reparații despre situații anormale în 40 de minute cu o precizie de 95%. Recomandările vizează de obicei prevenirea defecțiunilor – prevenirea potențialelor probleme. În întregul flux de date, AI a fost învățată să găsească conexiuni între evenimente care sunt inaccesibile conștientizării în timp real.
În ultimul an, niciuna dintre liniile feroviare de mare viteză din China nu a primit nici un avertisment să încetinească din cauza neregulilor majore ale căii de cale ferată, în timp ce numărul defecțiunilor minore ale căii de cale ferată a scăzut cu 80% față de anul precedent. Algoritmii funcționează atât de precis încât chiar îmbunătățesc fluiditatea deplasării în condiții de vânt puternic și pe poduri, reducând amplitudinea fluctuațiilor trenurilor și reducând sarcina pe șine și infrastructură. Sună ca fantezie.
Astfel de soluții nu numai că reduc nevoia de personal de întreținere, dar reduc și povara financiară a întreținerii căilor ferate și, cel mai important, sporesc siguranța traficului.
Link-uri utile:
-
Inteligenţă artificială. Prezentare generală
-
Modele deschise de Inteligență Artificială
-
Inteligenţă artificială. Soluții cu Sursă Deschisă
Sursă:
China puts trust in AI to maintain largest high-speed rail network on Earth