Cu software-ul cu sursă închisă (closed-source software) (sau Software-ul proprietar), dezvoltatorii vând licențe de utilizare a software-ului, în timp ce cu software-ul cu sursă deschisă, dezvoltatorii pun codul sursă la dispoziția oricui pentru utilizare, modificare și distribuire. Aceasta este una dintre diferențele critice dintre software-ul cu sursă închisă și cu sursă deschisă.

Beneficiile utilizării „Sursă Deschisă” – Detalii.

Top 5 strategii pentru monetizarea software-ului open source.

Cum câștigă bani furnizorii de software cu sursă deschisă dacă își oferă software-ul gratuit?

Există câteva moduri diferite prin care furnizorii de software open-source fac bani. Mai jos sunt cele mai comune.

1) Asistență și service

Mulți furnizori de OSS obțin cea mai mare parte a veniturilor din asistență și servicii. Clienții care folosesc software open-source au adesea nevoie de ajutor pentru a-l configura, pentru a-l configura pentru nevoile lor specifice și pentru a remedia orice probleme.
Drept urmare, aceste companii taxează pentru accesul la asistență și servicii pentru clienți. În plus, unii furnizori oferă versiuni premium ale produselor lor care includ caracteristici și asistență suplimentare. Oferind o combinație de produse gratuite și plătite, aceste companii pot genera venituri, oferind totuși utilizatorilor un grad ridicat de flexibilitate.

2) Licențiere duală

Cu două licențe, furnizorul oferă două licențe diferite pentru software. Una este o licență cu sursă închisă, iar cealaltă este o licență cu sursă deschisă. Licența open-source este de obicei gratuită. Dar dacă doriți să utilizați versiunea cu sursă închisă, care de obicei vine cu suport sau funcționalitate suplimentară, trebuie să plătiți o taxă.

Un exemplu bine cunoscut de licențiere duală de bază deschisă este sistemul de gestionare a bazelor de date MySQL de la Oracle, care este licențiat dublu sub o licență de proprietate și Licența publică generală GNU. Versiunea open source este oferta de bază, în timp ce sunt disponibile versiuni proprietare care oferă funcționalități suplimentare și suport pentru întreprinderi.
În plus, o versiune proprietară poate fi oferită spre închiriere, în funcție de volumul de utilizare.

GitLab este un exemplu bun: Giltab CE (Community Edition) este sub o  licență MIT, în timp ce GitLab EE (Enterprise Edition) se află sub o licență comercială. Mai multe detalii puteți citi AICI.

3) Core deschis și module suplimentare plătite

Unii furnizori permit utilizatorilor să utilizeze software-ul gratuit, dar taxează pentru funcții sau servicii suplimentare. Această abordare are mai multe avantaje. În primul rând, permite utilizatorilor să înceapă cu software-ul fără a-și lua un angajament financiar în avans. În al doilea rând, oferă vânzătorilor o modalitate de a-și monetiza baza de utilizatori, oferind suplimente plătite care oferă valoare suplimentară. În cele din urmă, oferă un stimulent pentru utilizatori să rămână implicați cu software-ul și să-l folosească în timp.
Suplimentele plătite pot lua multe forme diferite, cum ar fi actualizări prioritare, acces la funcții exclusive și multe altele.

4) Taxe de certificare

În acest model de monetizare, utilizatorii sunt certificati în utilizarea software-ului. Vânzătorul poate oferi și cursuri de formare.

De asemenea, vânzătorii își pot franciza software-ul. În acest model, furnizorii de software open source adună o rețea de parteneri comerciali, care plătesc pentru a deveni certificați și, prin urmare, folosesc numele și sigla furnizorului. Acești parteneri oferă apoi o parte din venituri dezvoltatorului open source.

5) Donații

De asemenea, vânzătorii câștigă bani din software-ul open-source prin donații sau crowdfunding. Acest lucru se face de obicei printr-un link către un procesor de plăți, unde utilizatorii pot dona bani dezvoltatorilor. Suma de bani donată variază în funcție de proiect și de donator.

O altă opțiune este crowdsourcing – și anume, practica de a atribui sarcini de dezvoltare a software-ului, cum ar fi proiectarea, documentarea, codarea sau testarea membrilor publicului larg, ca mijloc de a îmbunătăți software-ul și, prin urmare, de a stimula alte organizații să sponsorizeze dezvoltarea ulterioară a software-ului. proiect sau proiecte similare separate care pot fi monetizate.

6) Granturi

Dezvoltatorii open source pot colabora de la început cu organizațiile de finanțare. Organizațiile sprijină dezvoltarea de software open source prin granturi și burse.

7) Instruire

Dacă doriți să vă dezvoltați software-ul open source și să îl faceți mai accesibil pentru întreprinderi, puteți vinde conținut educațional, cum ar fi cursuri și ateliere, de exemplu, vă rugăm să vizitați Linux Foundation Training and Certification.

8) Găzduirea Open Source Soultion

Model găzduit vs. auto-găzduit
Cu această opțiune, oferiți utilizatorilor opțiunea fie de a vă găzdui produsul pe propriile servere, fie de a-l găzdui pe al dumneavoastră. Valoarea de sprijin este similară cu cea a modelului de asistență: companiile nu își doresc bătaia de cap de a vă găzdui produsul și sunt dispuse să vă plătească pentru el. Avantajul aici este că trebuie să mențineți doar o ediție a produsului dvs., ceea ce face mai ușor și mai fezabil din punct de vedere financiar să vă planificați foaia de parcurs și să angajați o echipă mai mică.
Dezavantajul modelului găzduit este că nu este foarte apărat. Probabil că te vei confrunta cu concurența din partea furnizorilor de găzduire care pur și simplu găzduiesc ediția ta gratuită și își taxează utilizatorii pentru valoare adăugată suplimentară, eliminându-te complet din afacere.
Modelul de afaceri de găzduire este, de asemenea, mult mai greu de realizat fără un produs solid și popular. MongoDB și Sentry sunt două exemple de produse care vă permit să vă autogăzduiți sau să găzduiți cu un furnizor terță parte.