Monetizarea cu succes a software-ului open source necesită ca produsul open source să facă parte dintr-o strategie de marketing și să vizeze obiective specifice, cum ar fi:
- suport pentru promovarea unei versiuni comerciale de software;
- suport și dezvoltare a nucleului (versiunea de bază) a software-ului cu ajutorul sau participarea comunității;
- Încurajarea comunității să testeze și să descopere vulnerabilitățile software și să propună soluții pentru a le remedia.
Implicarea comunității este de obicei posibilă prin a avea o rețea relativ largă de colaboratori (entuziaști) la software-ul tău open source.
1) Model Open-Core (Kernel) deschis și module suplimentare plătite
Această abordare presupune că dezvoltatorul de software oferă:
- kernel (versiunea de bază a software-ului) open source (gratuit);
- module premium (plătite) care extind funcționalitatea versiunii de bază a software-ului.
2) Două versiuni ale software-ului: Community Edition (open source) și Enterprise Edition (licentiat)
Această abordare presupune oferirea a două tipuri de software:
- ediție Community (gratuită) a software-ului dumneavoastră cu funcții de bază;
- ediție Enterprise (plătită) cu funcții avansate.
3) Combinație de software open source și software premium bazat pe cloud
Când există:
- ediție Community (gratuită) a software-ului dumneavoastră cu funcții de bază;
- ediție Сloud premium (plătită) a software-ului cu funcții avansate (în funcție de tipul de abonament).
4) Suport și consultanță pentru software open source
De exemplu:
- servicii de instalare, configurare, asistență, actualizare etc.
- servicii de consultanță privind funcționalitatea și/sau suportul software.
5) Educație / Traininguri
Pot fi oferite cursuri de formare la nivel de bază, avansat și expert și de durate diferite. La cerere pot fi oferite și cursuri speciale de formare.
Cursurile de formare pot avea loc:
- de la distanță (online);
- la biroul dezvoltatorului sau la sediul clientului (clientului).